Állásfoglalás a vonatritkításokról
A Környezet- és Természetvédő Szervezetek 22. Országos Találkozójának állásfoglalása a 2012. április 15-től tervezett vonatritkításokról
A Környezet- és Természetvédő Szervezetek 22. Országos Találkozója követeli, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vonja vissza a 2012, április 15-étől életbe lépő menetrend-változtatások tervét, és szervezzen erről, a milliókat érintő kérdésről Nemzeti Konzultációt. Annál is inkább szükség van erre, mert néhány évvel ezelőtt már volt egy széleskörű társadalmi vita a vasúti közlekedés kínálatának csökkentéséről, és kiderült, hogy azt az emberek többsége nem támogatja, de értelme sincsen. A Nemzeti Konzultáció előkészítéseként a Kormány készíttessen és hozzon nyilvánosságra a közép és hosszú távú hatásokat feltáró gazdasági elemzéseket.
A bejelentett módosítás számos olyan járatot töröl a menetrendből, amellyel nap mint nap 30-35 ember jár munkába, iskolába. A vonatritkítás nemhogy költségmegtakarítást nem eredményez, hanem jelentős utasszámcsökkenéshez és költségnövekedéshez vezet. Ráadásul leginkább a hátrányos helyzetű térségekben élők közlekedési helyzetét rontaná tovább, még inkább növelve az esélyegyenlőtlenségüket.
Az elmúlt években bebizonyosodott, hogy az ütemes menetrend az az eszköz, amelynek segítségével a vasúti közlekedés megbízhatósága és vonzereje növelhető. A jelenlegi tervezet éppen ellentétes irányba hat, szétveri az ütemes és összehangolt menetrendet, ahol az már létezett, és ellehetetleníti a bevezetését ott, ahol javíthatna a körülményeken. Mindezt anélkül, hogy az NFM felmérte volna, számot adna a közvetlen és közvetett káros következményekről és számszerűsítené azokat.
A napi 2-3 vonatpár közlekedésével a pályavasút költségei változatlanul fennmaradnak, de bevételei kiesnek. Egyedül a MÁV-START-nál jelentkezik költségmegtakarítás, de az is olyan, hogy a beszállító MÁV-cégeknél bevételkieséssel jár. A mellékvonali „megtakarítás” végső soron a jelenleg is leromlott állapotú fővonali vasúti pálya üzemeltetési és fenntartási költségeiből fog hiányozni, előre vetítve a teljes leépülés lehetőségét és növelve a baleseti kockázatot.
Minden egyes mellékvonali csatlakozás megszüntetése drasztikus hatással lehet a fővonali utasszámra is, mivel az elmúlt évek során elmaradt az intermodális csomópontok kialakítása, Az autóbuszos szolgáltatókat semmi nem ösztönzi a vasúti csatlakozások megszervezésére.
Különösen szerencsétlen dolognak tartjuk a járatritkítást napjainkban, hiszen a MÁV szolgáltatásai iránt 2011-ben kimutathatóan erősödött az utasok bizalma. A MÁV-Start Zrt. vonatai tavaly 142 millió utast szállítottak, vagyis az előző évinél ötmillióval, a tervezettnél kétmillióval többet. Ezen belül hat millióval többen utaztak teljes árú jeggyel, mint 2010-ben.
Követeléseink:
-
Kezdődjön Nemzeti Konzultáció elsősorban az érdekelt települések, lakosok, utasok és civil szervezetek bevonásával.
-
A konzultáció kérdései között legyenek ott az utasszám növelésére alkalmas intézkedések is. Ilyen intézkedés például a tarifarendszer felülvizsgálata, a 100%-os viteldíj csökkentése, az autóbuszos ráhordás erősítése, a falubuszok bevonása a ráhordásba és a szolgáltatási színvonal költséghatékony emelése Legyen kérdés továbbá az, hogy lehet-e, érdemes-e megszüntetni járatot, ha annak jó fővonali csatlakozása van.
-
Jelenleg autóval utazni már egy személynek is olcsóbb, mint a 100%-os jeggyel. Ennek a versenyhátránynak alapvető oka, hogy az úthasználat ingyen van, a vasúti jegyek ára viszont tartalmaz pályadíjat is. Ezt a rejtett versenytorzító támogatást meg kell szüntetni. Egyenlő elbírálás kell a vasúti pályafenntartás és a közútfenntartás költségviselésében.
-
Élhessen a mainál jóval szabadabban a MÁV-Start az üzletpolitikai kedvezményadással, legyen például csúcsidőn kívüli és kiscsoportos (öt fős) kedvezmény.
-
A legnagyobb adható kedvezmény legyen 90%-os, mert csak akkor lehet világos képet kapni az utasszámról, az utazási szokásokról, ha mindenkinek van valamilyen jegye, senki sem utazhat legálisan jegy nélkül. Az utasstatisztikát tegyék nyilvánossá.
-
A nyugdíjast, a kedvezménnyel utazót és a turisztikai desztinációhoz utazót is vegyék utasszámba minden vonalon. Nem lehet kétséges, hogy a fővonalakon, a balatoni és az idegenforgalom szempontjából fontos egyéb vonatokon a turisztikai célú utazást (köztük a kerékpárral együtt utazást is) elősegíti a MÁV. Diszkriminatív, ha a regionális vonalakat tisztán csak hivatásforgalom fenntartására deklarálják.
Kiskunhalas, 2012. március 17.