Magyarországnak is érdeke a környezetkímélőbb tengerhajózás

A Levegő Munkacsoport levélben kérte Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési minisztert, hogy Magyarország is ratifikálja a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) tengeri szennyezésekre vonatkozó nemzetközi egyezményének szigorítását.
Az új határértékeknek köszönhetően ugyanis számottevően csökkenhet a tengerhajózás okozta levegőszennyezés, ami ma 26 ezer korai halálesetet, több tízezer tüdő-megbetegedést és több százezer kiesett munkanapot okoz az Európai Unióban. Amennyiben az IMO új kibocsátási határértékei nem lépnek hatályba, akkor a hajózásból származó kén-dioxidok és nitrogén-oxidok kibocsátása 2020-ra (vagy még korábban) valószínűleg meghaladja majd a szárazföldi levegőszennyezési források összesített hatását az Unióban. Ez a tendencia pedig alighanem még költségesebb szárazföldi szennyezéscsökkentési intézkedéseket tenne szükségessé.
A szigorítás további kulcsfontosságú vonatkozása, hogy a fejlett tagországok megkísérelték elfogadtatni az ún. Energiahatékonysági Tervezési Indexet (EEDI), amely az újonnan épített óceánjáró hajók többsége számára előírná az üzemanyag-hatékonyság fokozatos javításának kötelezettségét. Ez azért nagyon fontos, mert hajóval szinte fillérekért el lehet juttatni távoli kontinensek óriási tömegű áruját bármelyik kikötőbe. Joggal várható el tehát, hogy a vízi szállítás az elérhető legjobb technológiákkal történjék, és sürgősen csökkentse az egész földünket veszélyeztető környezetszennyezést. Ráadásul ezek a változtatások 2030-ig legalább 20 százalékkal mérsékelnék a nemzetközi hajózásból eredő szén-dioxid-kibocsátás előre jelzett növekedését. (Jelenleg a tengerhajózás széndioxid-kibocsátása folyamatosan nő, miközben a Kiotói Jegyzőkönyv által előírt, kibocsátáscsökkentést célzó tárgyalások gyakorlatilag holtpontra jutottak.)
Az új hajókra vonatkozó EEDI elfogadása lenne az első globális hatékonysági szabvány a közlekedést illetően. Ez igen komoly előrelépést jelentene a világszerte növekvő, közlekedési eredetű üvegházgáz-kibocsátás problémájának kezelésében, és ösztönzően hatna a további hatékonysági szabványok bevezetésére a légi közlekedésben, valamint a többi közlekedési ágazatban.

Hírfigyelő