Buszcserével a halálos szennyezés ellen

A mai napon négy civil szervezet, a Greenpeace, a Levegő Munkacsoport, a Magyar Kerékpáros Klub és a Zöld Fiatalok Egyesület levelet adott át Oszkó Péter pénzügyminiszter részére. A József nádor téren tartott demonstráció célja, felhívni a lakosság és első sorban a pénzügyminiszter figyelmét, hogy hazánknak legkésőbb 2011 júniusáig teljesítenie kell az Európai Unió előírásait a súlyosan egészségkárosító részecskeszennyezés csökkentésére.

Az Európai Bizottság 2008 júniusában közleményben figyelmeztette a tagállamokat a határérték betartásának szükségességére, továbbá arra, hogy meghatározott feltételek esetén lehetőség van kérelmet benyújtani átmeneti mentességre. A halasztás legfeljebb 2011. június 11-ig lehet érvényes, utána mindenképp be kell tartani a részecskeszennyezésre vonatkozó előírásokat. A magyar kormány élt a lehetőséggel, és haladékot kért a határérték betartására. A Bizottság még nem döntött a kérdésben. Amennyiben viszont a határidő után sem tartjuk be az előírásokat, komoly büntetésre számíthatunk, ami jelentős anyagi terhet és presztízsveszteséget jelent az országnak. Még az is előfordulhat, hogy felfüggesztik az uniós támogatásokat, amire más ország esetében már volt példa.

A részecskeszennyezés Magyarországon évente közel 16 000 ember halálát okozza, egyebek mellett az ún. hirtelen csecsemőhalál egyik fő okaként tartják számon. Ezen a téren Európában sajnos „élen járunk”. Az asztmás megbetegedések száma Budapesten az utóbbi 25 évben a tízszeresére, a tüdőrákosoké több mint háromszorosára nőtt. Egyre több gyermek szenved asztmában, allergiában, ami régebben egyáltalán nem volt jellemző. A levegőszennyezés évente sok milliárd forint kárt okoz a lakosoknak és a vállalkozásoknak, továbbá a városok közötti versenyben is komoly hátránnyal jár a szennyezett levegő híre és ténye.

A részecskeszennyezés fő forrása a közlekedés, és ezen belül is elsősorban a dízelüzemű járművek. Jelentős változást a tömegközlekedés – túlnyomó részt rendkívül elavult – autóbuszainak cseréje hozhatna, amennyiben azokat a legkorszerűbb környezetvédelmi követelményeket is kielégítő új buszokkal helyettesítenénk. Egy ilyen intézkedés nem csak a buszok károsanyag-kibocsátását csökkentené, hanem más módon is hozzájárulna a légszennyezés mérsékléséhez. A korszerűbb autóbuszok forgalomba állítása, egyéb intézkedésekkel kiegészítve, sokkal vonzóbbá tenné a közösségi közlekedést. Mérséklődne a személygépkocsi-forgalom, és kevesebb lenne a forgalmi dugó. Ennek köszönhetően sokat javulna a levegő minősége, hiszen a torlódásban araszoló járművek sokkal több szennyezőanyagot bocsátanak ki, mint amikor akadálytalanul haladnak.

Egy jól megtervezett és lebonyolított autóbusz-csere fellendíthetné a nagy hagyományokkal rendelkező hazai buszgyártást. Jelenleg Magyarországon még mindig hat vállalat tíz telephelyen gyárt autóbuszokat. Ezen felül számos helyen további munkahelyeket biztosít az autóbuszokhoz szükséges részegységek gyártása.

„Az intézkedésekhez szükséges forrásokat egyrészt az uniós támogatások átcsoportosításából, másrészt a nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíjának bevezetéséből javasoljuk előteremteni. A hazai járműipar fejlesztése a kormány többször kinyilvánított kiemelt célja. Itt a kormány számára a lehetőség, csak élnie kell vele!” – mondta el Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

Itt tölthető le a civil szervezetek levele, amely részletes indoklást tartalmaz, valamint a sajtótájékoztatón bemutatott ábrák.

Hírfigyelő