Részecskeszennyezés Budapesten:
|
|
|
|
|
Budapest, 2005. május 20.
Dr. Demszky Gábor
főpolgármester
Fővárosi Önkormányzat
1052 Budapest
Városház u. 9-11.
Tisztelt Főpolgármester Úr!
Az Európai Uniónak a 10 mikrométernél kisebb légszennyező részecskékre (PM10) vonatkozó irányelve, amelynek előírásait a magyar jog is tartalmazza, 2005-ben legfeljebb 35 olyan napot enged meg, amikor a PM10 koncentrációja határérték felett lehet egy mérőállomáson. Ebben az évben Budapesten a Baross téri mérőállomás már március 16-án a harminchatodik határérték feletti napot mérte. A tavalyi évben a határérték feletti napok száma Budapesten a Baross téren 142 nap volt. A szennyezés mértéke gyakran meghaladja a határérték négyszeresét-ötszörösét is.
Az Európai Bizottság felkérésére nemrég készült felmérés szerint egy átlagos magyar ember, ha marad a jelenlegi szennyezési szint, több mint egy évet veszít az életéből a részecskeszennyezés következtében. Budapesten a várható életvesztés elérheti a három évet is.
Javasoljuk a belső városrészekben a gépjárműforgalom azonnali korlátozását, mint az ismert leghatékonyabb eszközt a levegőminőség javítására. Bízunk benne, hogy a Fővárosi Önkormányzat mielőbb biztosítani fogja az EU irányelvében és a magyar jogszabályokban előírt városi levegőminőséget.
Lukács András Dragos Tibor Ferjentsik Viola Vay Márton Vida Viktor
elnök programvezető alapító irodavezető munkatárs
Levegő Munkacsoport MTVSZ Rügyecskék Védegylet ZöFi
Melléklet:
Részecskeszennyezés Budapesten: határérték túllépések és egészségkárosítás (Szakmai háttéranyag)
Kapcsolat:
Simon Gergely, Levegő Munkacsoport, 06-20-334-4336; simong@levego.hu; 1465 Budapest, Pf. 1676
Vay Márton, Védegylet, 269-4251, 06-20-444-6637; vaymarton@vedegylet.hu
Az Európai Bizottság felkérésére – a Tiszta Levegőt Európának (Clean Air For Europe, CAFE) folyamat részeként – átfogó elemzés készült a légszennyezésnek a környezetre és az emberi egészségre gyakorolt hatásairól. A felmérés eredményei riasztóak. Kimutatták, hogy az Európai Unióban közel 300 ezer ember hal meg évente a 2,5 mikrométernél kisebb szennyező részecskék (PM2.5) következtében. Kiderült, hogy egy átlagos magyar ember, ha marad a jelenlegi szennyezési szint, több mint egy évet veszít az életéből a PM2.5 részecskeszennyezés miatt. Így e tekintetben Európában a harmadik legrosszabb helyet foglaljuk el. Budapesten a várható életvesztés elérheti a három évet is (lásd az 1. mellékletet!).
A levegőben található kis részecskék (PM) egyrészt a közlekedés és a szél által felvert porból származnak. Ezek jelentős része azonban nem ártalmatlan por, mint a nagyapáink idejében volt, hanem tele van olyan anyagokkal, amelyek korábban nem léteztek, vagy csak sokkal kisebb mennyiségben fordultak elő. Ezeket az anyagokat az ipar, a közlekedés és egyéb emberi tevékenység juttatja a környezetünkbe.
Az egészségkárosító kis részecskék további jelentős hányada közvetlenül a dízelmotorokból származik. A dízeljárművek részecske-kibocsátása, melynek legnagyobb része korom, egy nagyságrenddel (azaz tízszer) több, mint a benzinüzemű motoroké. Az Amerikai Egyesült Államokban ezek a részecskék teszik ki a levegőben található rákkeltő anyagok 78 százalékát. A legveszélyesebbek a már említett, 2,5 mikrométernél kisebb, ún. ultrafinom részecskék, melyek légzőszerveink legmélyére is bejutnak, és onnan nem távoznak.
További súlyos veszélyt jelent, hogy ezek a kis részecskék, amelyek a legkülönbözőbb szennyezőanyagokat tartalmazzák, rátapadnak a növényi pollenek felületére, és magukat a polleneket is rendkívül agresszívvá, allergénekké teszik. Másrészt a pollenekkel együtt ezek a károsanyagok is bejutnak a szervezetünkbe.
Tudományosan igazolt, hogy szoros összefüggés van az allergiás, asztmás, illetve légzőszervi betegségek előfordulása és a légszennyezettség mértéke között. Nagyrészt a légszennyezés következménye, hogy a fővárosban rohamosan növekszik az asztmás és tüdőrákos betegek száma (ld. a 7. mellékletet!). A PM légszennyezés, amely nagy mennyiségben tartalmaz rákkeltő, illetve a légzőrendszert károsító anyagokat, a gyerekeknek jelenti a legnagyobb kockázatot, hiszen az ő immunrendszerük még kevésbé fejlett.
A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a porszennyezés mellett több más egészségkárosító anyag (nitrogénoxidok, szénmonoxid, kéndioxid, illékony szerves vegyületek stb.) is nagy mennyiségben található a főváros levegőjében. Mindezek az anyagok megsokszorozzák egymás káros hatását a szervezetünkre.
A PM2.5-öt is magába foglaló PM10-re (a 10 mikrométernél kisebb légszennyező részecskékre) vonatkozik egy olyan EU irányelv, melynek szabályait Magyarországon a 14/2001. (V. 9.) számú KöM-EüM-FVM együttes rendelet (lásd a 2. mellékletet!) hirdette ki. Ezek a jogszabályok 2005-ben legfeljebb 35 olyan napot engednek meg, amikor a PM10 koncentrációja a határérték felett lehet egy mérőállomáson. Ebben az évben Budapesten a Baross téri mérőállomás már március 16-án a harminchatodik határérték feletti napot mérte. Nem volt sokkal jobb a helyzet az V. kerületi Erzsébet téren, ahol a 36. határérték feletti nap március 31-én következett be, sem pedig XIII. kerületi Honvéd telepen, ahol ez az időpont március 22. volt (ld. a 3. mellékletet!). Sőt, mivel több napról hiányzik a mérési adat, feltételezhető, hogy ezeken az állomásokon a szennyezés már korábban meghaladta a rendeletben előírt értéket. A tavalyi évben, amikor még 55 mikrogramm volt a köbméterenkénti megengedhető légköri koncentráció (az idéntől hatályos 50-nel szemben), a határérték feletti napok száma a Baross téren 142 volt (ld. a 4. mellékletet!).
Budapesten ezen egészségkárosító szennyezés kibocsátásáért elsősorban a gépjármű-közlekedés a felelős (lásd az 5. mellékletet!), és ezen belül is különösen a dízeljárművek.
Úgy véljük, hogy a Fővárosi Önkormányzat a folyamatosan nagyon magas, gyakran az egészségügyi határérték négyszeresét-ötszörösét elérő PM10-koncentráció ellenére nem tesz meg minden lehetséges intézkedést e szennyezés csökkentése érdekében. Nemhogy intézkedések nem történtek, de még a törvényben előírt intézkedési terv sem készült a katasztrofális helyzet javítása érdekében. Mindez annak ellenére történt, hogy az 1996/62/EK irányelv értelmében azonnali hathatós intézkedéseket kell hozni a szennyezés csökkentése érdekében. A témát teljes hallgatás övezi, az emberek semmiféle tájékoztatást nem kaptak arról, hogy milyen veszély fenyegeti életüket, egészségüket. Ez ütközik az 1996/62/EK irányelv a közérdekű adatokról szóló törvény, a környezetvédelmi törvény és Aarhusi Egyezmény előírásaival is, amelyek kötelezővé teszik ilyen az esetekben a lakosság tájékoztatását.[4]
A Fővárosi Önkormányzatnak és a Közép-Duna-Völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőségnek haladéktalanul lépéseket kell tennie annak érdekében, hogy biztosítsák az EU irányelvében és a magyar jogszabályokban előírt városi levegőminőséget. Javasoljuk a belső városrészekben a gépjárműforgalom azonnali korlátozását, mint az ismert leghatékonyabb eszközt a levegőminőség javítására.
Budapest, 2005. május 20.
Összeállította: Simon Gergely
Forrás: M. Amann, I. et. Al:. Scope for further emission reductions: The range between Current Legislation and Maximum Technically Feasible Reductions, International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA) Laxenburg, Austria, 2004, http://www.iiasa.ac.at/rains/CAFE_files/baseline3v2.pdf
|
|
|
|
|
|
Légszennyező anyag
|
Határérték [μg/m3] |
||||
|
|
Veszélyes-ségi fokozat |
|||
határérték |
tűréshatár |
határérték |
tűréshatár |
|
|
Szálló por |
50 |
50% |
40 |
20% amely 2001. I. 1-jétől évenként egyenlő mértékben csökken, és 2005. I. 1-jére eléri a 0%-ot |
III. |
Forrás: http://www.kvvm.hu/szakmai/nmc/map.php?id=Budapest
|
Országos
Légszennyezettségi Mérőhálózat |
Országos
Légszennyezettségi Mérőhálózat |
Országos
Légszennyezettségi Mérőhálózat |
||||
|
dátum |
PM10 (ug/m3) |
dátum |
PM10 (ug/m3) |
dátum |
PM10 (ug/m3) |
|
1 |
2005-01-08 |
57.18 |
2005.01.11 |
52.31 |
2005.01.09 |
88.14 |
|
2 |
2005-01-09 |
79.57 |
2005.01.12 |
90.43 |
2005.01.10 |
63,90 |
|
3 |
2005-01-10 |
67.5 |
2005.01.13 |
72.44 |
2005.01.11 |
80.28 |
|
4 |
2005-01-11 |
77.05 |
2005.01.18 |
54.37 |
2005.01.12 |
123.51 |
|
5 |
2005-01-12 |
107.57 |
2005.01.19 |
53.49 |
2005.01.13 |
100.47 |
|
6 |
2005-01-13 |
87.55 |
2005.01.20 |
68.71 |
2005.01.18 |
75.94 |
|
7 |
2005-01-14 |
69.72 |
2005.01.29 |
54.23 |
2005.01.19 |
76.13 |
|
8 |
2005-01-18 |
83.26 |
2005.01.30 |
65.17 |
2005.01.20 |
94.99 |
|
9 |
2005-01-20 |
80.95 |
2005.01.31 |
63.06 |
2005.01.21 |
106.64 |
|
10 |
2005-02-04 |
79.69 |
2005.02.04 |
71.67 |
2005.01.27 |
50,50 |
|
11 |
2005-02-06 |
59.7 |
2005.02.05 |
72.88 |
2005.01.29 |
58.97 |
|
12 |
2005-02-07 |
81.12 |
2005.02.06 |
55.82 |
2005.01.30 |
67,30 |
|
13 |
2005-02-08 |
92.67 |
2005.02.07 |
72.04 |
2005.01.31 |
66.76 |
|
14 |
2005-02-09 |
105.75 |
2005.02.08 |
87.33 |
2005.02.04 |
106.42 |
|
15 |
2005-02-10 |
121.52 |
2005.02.09 |
100.88 |
2005.02.05 |
92,50 |
|
16 |
2005-02-11 |
172.71 |
2005.02.11 |
138.93 |
2005.02.06 |
67.22 |
|
17 |
2005-02-12 |
234.62 |
2005.02.13 |
195.47 |
2005.02.07 |
94.31 |
|
18 |
2005-02-13 |
183.19 |
2005.02.14 |
53.83 |
2005.02.08 |
108.29 |
|
19 |
2005-02-14 |
61.63 |
2005.02.26 |
57.42 |
2005.02.09 |
122.18 |
|
20 |
2005-02-15 |
54.43 |
2005.02.27 |
50.59 |
2005.02.10 |
136.81 |
|
21 |
2005-02-19 |
66.87 |
2005.03.04 |
68.84 |
2005.02.11 |
191.36 |
|
22 |
2005-02-20 |
81.77 |
2005.03.06 |
70.85 |
2005.02.12 |
359.47 |
|
23 |
2005-02-21 |
102.81 |
2005.03.07 |
98.4 |
2005.02.13 |
268.2 |
|
24 |
2005-02-22 |
64.15 |
2005.03.17 |
71.17 |
2005.02.14 |
62.54 |
|
25 |
2005-02-26 |
77.62 |
2005.03.18 |
67.6 |
2005.02.15 |
73.56 |
|
26 |
2005-02-27 |
75.54 |
2005.03.22 |
52.86 |
2005.02.16 |
142.83 |
|
27 |
2005-03-01 |
53.55 |
2005.03.23 |
74.33 |
2005.02.18 |
159.77 |
|
28 |
2005-03-02 |
55.54 |
2005.03.24 |
130.56 |
2005.02.21 |
188.72 |
|
29 |
2005-03-03 |
71.63 |
2005.03.25 |
135.69 |
2005.03.04 |
73.91 |
|
30 |
2005-03-04 |
96.91 |
2005.03.26 |
153.85 |
2005.03.05 |
67.53 |
|
31 |
2005-03-05 |
67.12 |
2005.03.27 |
85.97 |
2005.03.06 |
74,90 |
|
32 |
2005-03-06 |
70.67 |
2005.03.28 |
81.73 |
2005.03.11 |
67,30 |
|
33 |
2005-03-07 |
96.87 |
2005.03.29 |
56.61 |
2005.03.17 |
80.24 |
|
34 |
2005-03-08 |
54.87 |
2005.03.30 |
88.86 |
2005.03.18 |
71.29 |
|
35 |
2005-03-12 |
52.22 |
2005.03.31 |
74.76 |
2005.03.22 |
73.26 |
|
36 |
2005-03-16 |
54.1 |
2005.04.01 |
50.18 |
2005.03.23 |
72.41 |
|
37 |
2005-03-17 |
88.5 |
2005.04.02 |
64.56 |
2005.03.24 |
103.96 |
|
38 |
2005-03-18 |
82.4 |
2005.04.03 |
81.18 |
2005.03.25 |
108.39 |
|
39 |
2005-03-19 |
56.78 |
2005.04.04 |
91.37 |
2005.03.26 |
121.63 |
|
40 |
2005-03-22 |
54.03 |
2005.04.05 |
100.07 |
2005.03.27 |
60.93 |
|
41 |
2005-03-23 |
59.99 |
2005.04.06 |
100.63 |
2005.03.28 |
62,60 |
|
42 |
2005-03-24 |
90.9 |
2005.04.07 |
132.11 |
2005.03.31 |
50.88 |
|
43 |
2005-03-25 |
96.44 |
2005.04.08 |
122.03 |
2005.04.02 |
52.52 |
|
44 |
2005-03-26 |
110.37 |
2005.04.09 |
84.2 |
2005.04.03 |
63.45 |
|
45 |
2005-03-27 |
58.04 |
2005.04.10 |
76.03 |
2005.04.04 |
75.73 |
|
46 |
2005-03-28 |
54.07 |
2005.04.13 |
57.66 |
2005.04.05 |
77.91 |
|
47 |
2005-03-30 |
70.77 |
2005.04.14 |
87.16 |
2005.04.06 |
68,60 |
|
48 |
2005-03-31 |
67.92 |
2005.04.15 |
83.61 |
2005.04.07 |
101.64 |
|
49 |
2005-04-02 |
57.45 |
2005.04.16 |
106.8 |
2005.04.08 |
89.14 |
|
50 |
2005-04-03 |
52.93 |
2005.04.17 |
61.92 |
2005.04.09 |
58.93 |
|
51 |
2005-04-04 |
66.94 |
2005.04.18 |
60.18 |
2005.04.14 |
63.58 |
|
52 |
2005-04-05 |
74.92 |
2005.04.20 |
73.26 |
2005.04.15 |
61,60 |
|
53 |
2005-04-06 |
69.99 |
2005.04.24 |
57.45 |
2005.04.16 |
67.78 |
|
54 |
2005-04-07 |
100.32 |
2005.04.25 |
58.22 |
2005.04.18 |
50.21 |
|
56 |
2005-04-10 |
Nincs adat |
2005.04.26 |
53.05 |
2005.04.20 |
54.98 |
|
57 |
2005-04-14 |
67.07 |
2005.05.01 |
61.81 |
2005.05.03 |
55,20 |
|
58 |
2005-04-15 |
54.54 |
2005.05.02 |
65.75 |
2005.05.04 |
61.48 |
|
59 |
2005-04-16 |
79.12 |
2005.05.03 |
90.21 |
|
|
|
60 |
2005-04-24 |
50.17 |
2005.05.04 |
107.58 |
|
|
|
61 |
2005-05-02 |
50.26 |
2005.05.15 |
62.82 |
|
|
|
62 |
2005-05-03 |
70.76 |
|
|
|
|
|
63 |
2005-05-04 |
84.14 |
|
|
|
|
|
64 |
2005-05-15 |
50.73 |
|
|
|
|
|
65 |
|
|
|
|
|
|
|
5. melléklet
2004 |
Jan. |
Febr. |
Márc. |
Ápr. |
Máj. |
Jún. |
Júl. |
Aug. |
Szept. |
Okt. |
Nov. |
Dec. |
ÖSSZESEN |
Széna tér |
12 |
6 |
16 |
14 |
7 |
1 |
1 |
2 |
9 |
10 |
2 |
0 |
80 |
Baross tér |
18 |
11 |
21 |
18 |
6 |
2 |
4 |
4 |
13 |
17 |
11 |
18 |
142 |
Honvéd telep |
18 |
5 |
11 |
14 |
2 |
2 |
4 |
0 |
4 |
19 |
9 |
20 |
107 |
Háttér állomások |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kőrakás |
9 |
6 |
10 |
4 |
1 |
1 |
0 |
1 |
5 |
4 |
2 |
2 |
45 |
Pesthidegkút |
11 |
3 |
7 |
3 |
0 |
0 |
2 |
0 |
5 |
9 |
7 |
6 |
53 |
PM10 egészségügyi határérték 24 órás átlagokra vonatkozóan |
2003-ban: 60 µg/m3 |
2004-ben: 55 µg/m3 |
2005-ben: 50 µg/m3 |
(Forrás: Kémiai Nemzeti Profil tervezet 2005; 3. fejezet; KVVM)
Ágazat |
NOx |
CO |
Por |
SO2 |
Ipar |
3 344 |
2 620 |
320 |
1 647 |
Közúti közlekedés |
14 448 |
98 227 |
1 854 |
275 |
Lakossági fűtés |
1 418 |
2 608 |
379 |
625 |
Szolgáltatók |
249 |
263 |
5 |
21 |
Légi közlekedés |
883 |
1 266 |
0 |
39 |
Összesen |
20 342 |
104 984 |
2 558 |
2 607 |
Forrás: A Főváros Környezetvédelmi Programja, 2002
7. melléklet