Környezetkímélőbb taxizást – kérdések és válaszok

A környezetkímélőbb taxizásért tartott sajtótájékoztatón felszólalt a Levegő Munkacsoport képviselője is. Az esemény nyomán számos észrevétel érkezett a civil szervezethez. Az alábbiakban ezekre válaszolunk.

Mióta támogatja a Levegő Munkacsoport a taxihasználatot?

A Levegő Munkacsoport véleménye szerint a taxihasználat környezetvédelmi és gazdasági szempontból sokkal előnyösebb, mint amikor mindenki külön-külön saját gépkocsiját használja. Csökkentheti az utak zsúfoltságát, a közlekedési dugókat és a parkolási nehézségeket. Esetenként még a tömegközlekedés számára is előnyös a taxi használata (például amikor éjszaka visszafelé már valaki nem tudja a tömegközlekedést igénybe venni, akkor előfordul, hogy emiatt odafelé is saját autóval megy). A taxizás tehát a közösségi közlekedés kiegészítő eszközének is tekinthető. Ezen okok miatt a Levegő Munkacsoport már csaknem két évtizeddel ezelőtt kapcsolatba lépett a Taxis Kamarával, és a két szervezet több kérdésben közös álláspontot alakított ki. Annak idején több alkalommal is közöltünk cikkeket a Taxisok Világa című folyóiratban. Az állami költségvetéssel kapcsolatban évente készített javaslatainkban szintén szorgalmaztuk, hogy részesítsék kedvezményekben a taxik használatát.

Miért éppen a Green Taxi nevű cég támogatása mellett döntött a Levegő Munkacsoport?

A Levegő Munkacsoport nem cégeket, hanem ügyeket támogat. Ha egy cég olyat tesz, ami egészség- és környezetvédelmi szempontból előnyös, akkor azt üdvözli (egyúttal bírálja is a céget, ha esetleg más téren ezzel ellentétesen cselekszik). Amikor a Green Taxi felkérte a Levegő Munkacsoportot a sajtótájékoztatón való részvételre, azért mondott igent a felkérésre, mert meggyőződése, hogy környezetvédelmi szempontból támogatandó ügyről van szó. A Green Taxi a kezdettől fogva EURO V-ös normának megfelelő autókat használ. Egyúttal vállalta, hogy amennyiben megjelenik ennél is korszerűbb, taxizásra alkalmas gépkocsi, akkor azt állítja majd üzembe. Ami a szálló port illeti, Magyarország az Európai Unió egyik legszennyezettebb országa. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség tanulmánya szerint Magyarországon évente 16 000 ember hal meg idő előtt ezen szennyezés miatt, amelyet főleg a dízel üzemű járművek bocsátanak ki. Ezért minden lehetséges intézkedést támogatni kell, amitől kevesebb lesz a por a levegőben. Az EURO V-ös normának megfelelő járművek kipufogógázából pedig gyakorlatilag nem kerül a levegőbe porszennyezés.

Sok a kifogás a taxisokkal szemben, például állítólag gyakran csalnak. Miért támogat a Levegő Munkacsoport olyanokat, akiknél ilyen visszaélések fordulnak elő?

Ezek a kifogások nem megalapozatlanok. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara taxisszekciójának elnöke is elismerte, hogy „sok taxis a megélhetése érdekében átcsúszik a szürkegazdaságba.” A Levegő Munkacsoport folyamatosan fellép az adócsalások és egyéb visszaélések ellen. Ugyanakkor környezetvédő civil szervezetként azt kell szem előtt tartanunk, hogy egy adott intézkedéstől javul-e az emberek egészsége és a környezet állapota. Úgy véljük, hogy a Green Taxi minden egyébtől függetlenül erre mutatott jó példát, és ezért támogatjuk a kezdeményezését. A jótett az jótett, bárki teszi is.

Nem álságos-e a Green Taxi kezdeményezése, hiszen 2011. január elsejétől már csak EURO V-ös személygépkocsik állíthatók forgalomba?

Igaz, hogy 2011-től kezdve már csak EURO V-ös vagy annál jobb autót lehet újonnan forgalomba állítani. Annál is inkább dicséretes, hogy a Green Taxi nem használta ki az utolsó hónapokat arra, hogy még az olcsóbb, de szennyezőbb járműveket állítsa üzembe, hanem már mostantól megfelel a korszerű előírásoknak.

Ezek szerint a Levegő Munkacsoport azt szorgalmazza, hogy minden taxis haladéktalanul térjen át EURO V-ös vagy annál jobb járművek üzemeltetésére? Nem eredményezné ez sok taxis csődjét?

A Levegő Munkacsoport valóban azt sürgeti, hogy a taxizáshoz csak a legkorszerűbb gépkocsikat lehessen használni. Nem fogadható el az, hogy az emberek egészségét, életét semmibe véve, halálos mérgeket kibocsátó járműveket üzemeltessenek. Nincs szükség feltétlenül gépkocsicserére, elegendő az is, ha a taxit megfelelő részecskeszűrővel szerelik fel. A részecskeszűrő költsége egy taxis éves bevételének mintegy két százaléka. Ráadásul a részecskeszűrő nem egy évre szól, hiszen tovább tart, mint maga az autó. Egyébként itt szükséges emlékeztetni a Legfelsőbb Bíróság még 1999-ben meghozott ítéletére, amelyben kimondta, hogy „környezetveszélyeztetés esetén a gazdasági érdekek nem mérlegelhetők”.

Hírfigyelő