Dugódíj és az ingatlanok értékének változása

Dugódíj és ingatlanforgalom” címmel készített tanulmányt a Levegő Munkacsoport. A kutatás célja annak vizsgálata volt, hogy mennyire lehet hatással az ingatlanok értékére és az ingatlanforgalom alakulására a személyautók mozgásának korlátozása, az engedélyhez, illetve fizetéshez kötött behajtási zónák kijelölése.

Minden változás, beavatkozás, ami érinti a városlakók életét, az ingatlanforgalomban is meglátszik. Minél nyugalmasabb, tisztább, zöldebb egy környék, annál könnyebben és drágábban lehet ott eladni egy lakást. Minél nagyobb a gyalogosforgalom, annál keresettebbek az üzlethelyiségek. Az ingatlanforgalmat, az árak alakulását a közlekedés is befolyásolja. Évtizedek óta szó van például arról, hogy a jó közlekedés megemeli az ingatlanok értékét, ezért az ingatlanfejlesztőknek, tulajdonosoknak hozzá kellene járulniuk a közlekedésfejlesztés, különösen pedig a tömegközlekedés fejlesztésének költségeihez. A téma időnként előkerül, aztán elsüllyed anélkül, hogy történne valami érdemleges. Kiemelkedő példája a tömegközlekedésre épülő ingatlanfejlesztésnek a váci úti Duna Plaza.

Nemcsak a fejlesztés, a közlekedés minősége is fontos. Meg a közlekedés mellékhatásai is. Amikor az Astoriánál fölépítették a Nemzeti Színház telkére az irodaházat, volt cég, amely deklaráltan az ottani rossz levegő miatt nem bérelt benne irodát.

Tíz éve, amikor a londoni City körül kijelöltek egy zónát, és behajtási díjat vetettek ki az oda igyekvő autósokra, még úgy nézett ki, hogy az intézkedés eredményeképpen a City levegője tisztább lesz, és a forgalom is enyhül. Bár a zónán belül ténylegesen csökkent a gépkocsiforgalom és megszüntek a dugók, Londonban összességében nem javult a helyzet. Ennek egyik oka az volt, hogy a zóna határán, az új, virtuális városfal mentén áldatlan állapotok alakultak ki. Sokan ugyanis ott parkolnak, és aztán mennek be tömegközlekedéssel vagy gyalog a Citybe. A behajtási díjjal érintett területek népszerűsége megváltozott, és ez az ingatlanárakon is megmutatkozik. Legalábbis ezt mutatta ki Yi Zhang és Hui-Fai Shing 2006-ban megjelent tanulmányában.

Rajtuk kívül mások is tanulmányozták a közlekedés és az ingatlanárak kapcsolatát, és érdekes következtetésekre jutottak, amiket hasznosítani lehetne Budapesten is, még mielőtt egy rosszul bevezetett dugódíjjal – rugalmas útdíj helyett behajtási díjjal – több kárt okoznánk, mint hasznot. Ennek elkerüléséhez kívánt hozzájárulni a Levegő Munkacsoport azzal a tanulmánnyal, amely azt vizsgálja, milyen összefüggések vannak, lehetnek az ingatlanárak és a közlekedésszervezés között. A szerzők, Beleznay Éva és Vargha Márton áttekintik a téma nemzetközi irodalmát, bemutatják néhány vizsgálat eredményeit és azt a budapesti ingatlanforgalmi adatokat is tartalmazó adatbázist, amely lehetőséget teremt a közlekedési, közlekedésszervezési intézkedések (köztük a dugódíj) várható hatásának előrejelzésére.

Vargha Márton
közlekedési témafelelős


 A teljes tanulmány itt letölthető: https://www.levego.hu/kiadvanyok/dugodij-es-ingatlanforgalom

 

Hírfigyelő