Cseberből vederbe – az új típusú benzinmotorok még a dízelmotoroknál is szennyezőbbek

Járműtesztek során kiderült, hogy a közvetlen befecskendezéses benzinmotorok részecske-kibocsátása nagyobb, mint a részecskeszűrővel ellátott dízelüzemű járműveké. Igaz ugyan, hogy ezekkel a benzinmotorokkal kisebb a járművek üzemanyag-fogyasztása – és így a szén-dioxid kibocsátása is – azonban ezerszer annyi káros részecskét bocsátanak ki, mint a hagyományos benzinesek, és tízszer annyit, mint a részecskeszűrővel ellátott dízelüzemű járművek. Vagyis hiába takarítunk meg üzemanyagot, és eregetünk kevesebb szén-dioxidot a levegőbe a legkorszerűbb benzinmotorokkal, ha közben koromcsíkot húzunk maguk után. Úgy tűnik tehát, az autóipar eme legújabb fejlesztésével amit nyerünk a réven, azt elveszítjük a vámon.

Jó hír, hogy a részecskeszűrők felszerelése nem drága (körülbelül 50 euró) és nem növeli az üzemanyag-fogyasztást. Rossz, hogy az autógyártókat jelenleg semmilyen előírás nem kötelezi arra, hogy a benzinüzemű autókat részecskeszűrőkkel lássák el, maguktól pedig eszük ágában sincs megtenni – annak ellenére, hogy az Európai Unióban becslések szerint 2020-ra majdnem minden új benzinüzemű autó közvetlen befecskendezéses lesz.

A járműteszteket a Levegő Munkacsoport brüsszeli ernyőszervezete, az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) megbízásából a TÜV Nord Gépjármű-technológiai és Közlekedési Intézete végezte el. Az eredményeket részletesen bemutató angol nyelvű technikai jelentés letölthető innen: >(Külső gyújtású, közvetlen befecskendezéses gépjárművek részecske-kibocsátásának vizsgálata, 2013-09-26, Technikai jelentés, Felix Köhler).

Testing of particulate emissions from positive ignition vehicles with direct fuel injection system, Technical Report, 2013-09-26, Felix Köhler>

Madarassy Judit

Hírfigyelő