A kerékpárosok továbbra is másodrangúak Budapesten?

Levélben kérdeztük meg a BKK-t, hogy mikor szándékoznak felújítani Budapest egyik legforgalmasabb kerékpárútját. A Szent Gellért rakparton futó bicikliút burkolata igencsak megérett a cserére. Mély horpadások, hossz- és keresztirányú repedések tagolják, folt-folt hátán dudorodik a sok közműcsere, javítgatások és az elmúló évtizedek hatására. Gyalogos- és kerékpárútként a nézelődő turisták, városlakók is hasra vágódhatnak, ha belebotlanak az egyik ilyen kátyúba. Vékony kerekű kerékpárral kész mutatvány végigmenni rajta, nehéz sík részeket találni, megúszni egy defektet.

A BKK válaszlevelében tájékoztatott, hogy „jelenleg nincs tervbe véve a Szent Gellért rakparti kerékpárút burkolatának (Szabadság híd és a Rudas Fürdő közötti szakaszon) felújítása. A kerékpárút ellenőrünk rendszeresen ellenőrzi az út állapotát, a balesetveszélyes hibák javítását folyamatosan végzi a kerékpárút üzemeltetésével megbízott BKK Közút Zrt.”

Korábban a rakparti közműcserék miatt árkolták fel a kerékpárutat és keserítette a bringások életét a rengeteg aszfalthiányos szakasz. Ezt egy évig tartó hadiállapot után felszámolták és Buda fő bringás ütőere nagyrészt új burkolatot kapott. A Rudastól a Szabadság hídig tartó szakasz azonban kimaradt a felújításból és már-már műemléki korú veserázó aszfalton lehet csak átküzdeni magunkat ezen a részen a kétkerekűekkel.

Több nemzetközi kutatás is kimutatta, hogy a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére fordított összegek gyorsan megtérülnek, szemben más közlekedési beruházásokkal. Ennek ellenére számos olyan példát láthatunk a városban, amely a környezetszennyező, vagy soha meg nem térülő beruházásokra biztosít adóforintokat, szemben a környezetkímélő és pénztermelő kerékpározással. Reméljük, hogy a BKK és a főváros döntéshozói is ennek tudatában fognak cselekedni.

Lenkei Péter
a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájának vezetője

Hírfigyelő