Másképp kellene támogatni a villanyautókat

Az adófizetők pénzét a korábbinál sokkal hatékonyabban is fel lehet használni a villanyautóvásárlás támogatására. Erre hívta fel levelében Palkovics László innovációs és technológiai miniszter figyelmét a Levegő Munkacsoport abból az alkalomból, hogy a kormány bejelentette: felülvizsgálja a támogatási feltételeket.

Sajnálatos módon az eddigi villanyautó-vásárlási támogatások tervezői több fontos szempontot is kihagytak a számításból. Így az adófizetők pénzéből olyanokat ajándékoztak meg, akiknek van elég pénzük arra, hogy méregdrága személygépkocsit vegyenek maguknak (ráadásul sok esetben második vagy harmadik autóként a meglévő benzines, dízeles mellé). Ebből a szempontból üdvösnek tűnhet a kormánynak az az üzenete, hogy az olcsóbb villanyautó-modellek felé írányítanák a pályázók érdeklődését. Ezt azonban elégtelennek tartja a Levegő Munkacsoport. Elsődleges szempontnak ugyanis azt kell tekinteni, hogy a támogatással vásárolt villanyhajtású jármű a lehető legjobban járuljon hozzá a szén-dioxid és a különféle levegőszennyező anyagok kibocsátásának csökkenéséhez. Ezért a támogatásnak azokat a területeket kell megcéloznia, ahol a legnagyobb futásteljesítmény várható a villanyautótól. Ilyen terület sok van, például állami intézményeknél, önkormányzatoknál. Ilyen terület az autómegosztó szolgáltatás is, ami azért is hasznos, mert sok ember tudja általuk megtapasztalni a villanyautó vezetését. Érdemes lenne elősegíteni a dízeles és a benzines taxik gyors lecserélését is, különösen a nagyvárosokban és az üdülőhelyeken.

Mint korábban, a Levegő Munkacsoport most is megírta a miniszternek, hogy a városi levegő minőségére, de minden bizonnyal a széndioxid-kibocsátásra is jóval nagyobb hatást lehet elérni, ha a keretből legalább részben a házhozszállításban, üzenetkézbesítésben használt robbanómotoros kétkerekű gépjárművek villanyrobogóra vagy villanykerékpárra való cseréjét támogatja az állam. Járművenként nem másfél, hanem fél millió forint körüli támogatással máris háromszor annyi, összességében egy átlagos személygépkocsinál sokkal nagyobb futásteljesítményű gépjárművel lehetne ezáltal megörvendeztetni a városlakókat.

Általában is célszerűnek a könnyű elektromos járművek elterjedésének ösztönzését, amivel kapcsolatban a Jedlik Ányos Klaszter már csaknem négy évvel ezelőtt részletes javaslatokat juttatott el a kormány részére. Ezzel szintén sokkal több magyar állampolgárt tudnának támogatni, mint a magánszemélyeknek villanyautó vásárlására nyújtott támogatással.

 

Hírfigyelő