Közösségi közlekedési adó helyett a piactorzító támogatások felszámolását

Üdvözlendők azok a kezdeményezések, amelyek pénzügyi szabályozással igyekeznek javítani a városi közlekedés helyzetét. Ezt kívánták megvalósítani azok a fővárosi képviselők, akik törvényjavaslatot nyújtottak be a vállalkozások közösségi közlekedési különadójáról. (A javaslat szerint az adóból származó bevételeket a közösségi közlekedés fenntartására és fejlesztésére kellene fordítani, és a befizetők levonhatnák belőle a munkavállalóiknak vásárolt utazási bérletek árát.) Ugyanakkor érthető a kormány elutasító álláspontja, hiszen nyilvánvalóan nem tartotta célszerűnek az adórendszert még bonyolultabbá tenni. A környezetkímélő közlekedési módok versenyképességének javítása azonban nem halasztható tovább. Ezt sajnos nyomatékosan alátámasztja, hogy Budapesten és több más városban szmogriadót kellett elrendelni a – nagyrészt a közlekedés által előidézett – légszennyezés miatt. A Levegő Munkacsoport és a Magyar Kerékpárosklub levélben hívta fel Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter figyelmét, hogy sürgető a közlekedési adók terén fennálló anomáliák megszüntetése, az indokolatlan támogatások felszámolása.
A közlekedési tárca megbízásából készült tanulmány szerint 2006-ban a személygépkocsi-használatot az állam utaskilométerenként átlagosan 20-50 forinttal támogatta. Az állam ugyanis nem fizettette – és azóta sem fizetteti – meg az autók üzemeltetőivel az általuk okozott környezeti, egészségi károk költségeit (az úgynevezett externális költségeket), valamint lehetőséget ad arra, hogy évente mintegy 1200 milliárd forintos adócsalás, adóelkerülés történjen olyan módon, hogy a személygépkocsik magánhasználatát céges költségként számolják el. Ez utóbbihoz hasonló jelenségek más uniós országokban is előfordulnak, de Magyarország – az Európai Bizottság Adóügyi Főigazgatósága megbízásából készült tanulmány szerint – egyike azon uniós tagállamoknak, ahola legrosszabb a helyzet. Ezek az adócsalások, adóelkerülések ráadásul társadalmilag is rendkívül igazságtalanok, mivel a lakosság leggazdagabb 30 százalékának jut az államnak meg nem fizetett összeg csaknem 80 százaléka.
Az autózásnak nyújtott támogatás az importon alapuló személyi fogyasztást ösztönzi a hazai termelés és munkahelyteremtés helyett (az üzemanyagok és a gépkocsi is döntően importból származik). Növeli energiafüggőségünket és a környezetszennyezést. Gyakorlatilag versenyképtelenné teszi a tömegközlekedést a lakosság jelentős részére, aminek fenntartása emiatt egyre nagyobb állami forrásokat igényel.
Ma, amikor a vállalkozások és az államháztartás egyaránt rendkívül nehéz helyzetben vannak, különösen sürgető, hogy a kormány és az országgyűlés határozott intézkedéseket hozzon a személygépkocsi-használatnak nyújtott támogatások, kedvezmények megszüntetésére, így különösen a gépkocsi-közlekedéssel összefüggő adózási visszaélések felszámolására. Ezért a civil szervezetek kérik a nemzetgazdasági minisztert, hogy mielőbb terjessze elő az ehhez szükséges törvényjavaslatokat.

A nemzetgazdasági miniszternek írt levél itt olvasható: https://www.levego.hu/sites/default/files/tomegkozlekedesi_ado_20111102.doc

Hírfigyelő