Jöhetnek a formatervezett kamionok – 2022-től

Biztonsági és légellenállási szempontból egyaránt rosszak a nehéz teherautók vezetőfülkéi a kockaalak, a vezető beszorítottsága miatt. Most az Európai Parlament is elfogadta az új szabályozást, aminek eredményeképpen 2022-től piacra kerülhetnek olyan kamionok, amelyek vezetője látja a bicikliseket, és így nem sodorja el őket. Az új jogszabály elfogadása érdekében sokat dolgoztak a környezetvédő civil szervezetek is.

Az Európai Bizottság eredeti javaslata már 2017-től engedte volna a formatervezett, a mainál hosszabb vezetőfülkéket, de a beruházásaikat a konkurenciától féltő teherautógyárak erősebbek voltak. Kitolták a határidőt még öt évvel annak ellenére, hogy az jogszabály-módosítás csak lehetőséget, és nem kötelezettséget teremt.

Ahhoz, hogy az újfajta kamionok megjelenhessenek az utakon, a biztonsági előírásokon is változtatni kell. Ezekre a Bizottság 2016-ig tesz javaslatot, amit aztán a Parlament és a Tanács közös döntése fog szentesíteni. Ahhoz is kell majd másfél-két év.

A kamionok ma a közúti halálos balesetek 15 százalékában érintettek, az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács adatai szerint. Évente több mint 4000 ember hal meg ilyen balesetben. A számukat az újfajta vezetőfülkék 900-zal is csökkenthetik. Ha pedig a teherautógyárak jól használják ki a lehetőségeket, a közúti gépjárművek mindössze három százalékát kitevő, de a széndioxid-kibocsátásuk 25 százalékáért felelős kamionok áramvonalassá válása 7-10 százalékkal is csökkentheti a fogyasztásukat – és a kibocsátásukat. A tulajdonosok pedig megtakaríthatnak az üzemanyagon teherautónként évente akár 3000 eurót is.

Bár a bevezetés határidejének elhalasztását elhibázottnak tartja, a jogszabály-változást így is jelentős sikerként könyveli el az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség, amely a tagszervezeteivel – köztük a Levegő Munkacsoporttal – együtt régóta sürgeti a kamionokat biztonságosabbá és energiatakarékosabbá tevő műszaki megoldások alkalmazását.

Hírfigyelő