Emberközpontú közlekedéspolitikát!

A környezetvédő szervezetek elítélik, hogy a kormány olyan határozatot kíván elfogadtatni, mely közlekedési és környezetvédelmi szempontból egyaránt fenntarthatatlan közlekedéspolitikát irányoz elő

Az alulírott környezetvédő szervezetek elítélik, hogy a kormány meg akarja semmisíteni az 1996-ban szakmai konszenzussal elfogadott magyar közlekedéspolitika emberközpontú és környezettudatos fejlesztési céljait, nemzeti érdekeket kifejező szempontjait. Megdöbbenéssel fogadják, hogy a jobbító szándékú módosító javaslatokat lesöpörve, egy olyan országgyűlési határozatot kívánnak elfogadtatni, amely közlekedési és környezetvédelmi szempontból egyaránt fenntarthatatlan közlekedéspolitikát irányoz elő.
A kormány a demokrácia játékszabályaival is visszaélve igyekszik lehetőséget biztosítani magának arra, hogy a Dunán – a már bevált módszerek helyett – vízlépcsőkkel és mederduzzasztással bővítse a hajózhatóságot. Miután valamennyi parlamenti szakbizottság megszavazta az ezt kizáró módosítást, a beterjesztő szabad demokrata képviselőkkel visszavonatták, olyan időpontban, amikor már új javaslat benyújtására nincs lehetőség. Így megfosztotta az országgyűlést attól, hogy az akaratát érvényesíteni tudja a Duna környezetvédelmileg fenntartható hajózási használata ügyében. Az elfogadás előtt álló változat törli azokat a korlátokat, amelyeket az 1996-os határozat rögzített.
Ugyancsak törölni kívánja a kormány a jelenleg hatályos közlekedéspolitikai határozatból azokat a fejlesztési célkitűzéseket, amelyek a gyalogos és kerékpár-közlekedés feltételeinek számottevő javítására, a közlekedésben állapotuk miatt korlátozottak (például mozgássérültek) közlekedését könnyítő feltételek megteremtésére, a sűrűn lakott területeken, a történelmi jelentőségű, műemléki védettségű, valamint a pihenést, üdülést szolgáló területeken gépjármű-forgalom jelentős csillapítására irányultak. Az ezek visszaállítására tett – az országgyűlés környezetvédelmi bizottsága által támogatott – képviselői javaslatokat leszavaztatta más bizottságokban. Hasonló sorsra jutott a Budapesti Közlekedési Szövetség mielőbbi létrehozására irányuló javaslat is, melyet kormánypárti és ellenzéki honatyák egyaránt beterjesztettek.
A határozati javaslat ellentétes számos nemzetközi kötelezettségvállalásunkkal, egyebek között az Európai Unió 2000-ben elfogadott Víz Keretirányelvével, az Európai Közlekedési Miniszterek Konferenciájának „A közlekedés külső költségeinek árakba történő beépítését célzó politikákról” szóló 1998-as határozatával, a „Fenntartható közlekedés a Közép-Európai Kezdeményezés országaiban” című miniszteri állásfoglalásban foglaltakkal. Álláspontunk szerint a határozat az Alkotmány előírásait is sérti.
A fentiek miatt a környezetvédő szervezetek kérik az országgyűlési képviselőket, hogy jelen formájában ne szavazzák meg a közlekedéspolitikáról szóló országgyűlési határozatot.
Budapest, 2004. március 12-én
Energia Klub E-misszió Természet és Környezetvédelmi Egyesület Hulladék Munkaszövetség Fürkész Természetbarát és Környezetvédő Egyesület Gaja Környezetvédő Egyesület GATE Zöld Klub Egyesület Göncöl Szövetség Greenpeace Keresztúri Társas Kör Kulturális és Környezetvédelmi Egyesület Levegő Munkacsoport Magosfa Alapítvány Magyar Közlekedési Klub Magyar Természetvédők Szövetsége Nimfea Természetvédelmi Egyesület Rákoskert Vasúti Közlekedéséért Alapítvány Rákosmenti Környezetvédő Egyesület SZIKE Környezet- és Egészségvédelmi Egyesület Terézvárosi Zöld Kör Védegylet WWF Magyarország Zöld Érdek Alapítvány
További felvilágosítás: Lukács András, Levegő Munkacsoport, 266-0854 Márkus Ferenc, WWF Magyarország, 06-30-311-1750 Jánossy András, a Környezet- és Természetvédő Szervezetek Országos Találkozója Duna-szekciójának vezetője, 350-8469

Hírfigyelő