A fővárosi parkolási támogatási rendszer átalakítása elengedhetetlen

Rendkívül igazságtalan és pazarló a jelenlegi parkolási támogatási rendszer. Ez volt a következtetése annak a távkonferenciának, amelyet Budapest I., VI., VII. és VIII. kerületének önkormányzatai, valamint a Levegő Munkacsoport rendezett a tegnapi napon. A résztvevők konkrét javaslatot is tettek a közterületekkel történő gazdálkodás átalakítására annak érdekében, hogy jelentősen javuljon a lakosság életminősége.

A környezet pusztítása olyan fokot ért el, hogy a tömeges autóhasználat már nem tartható fenn sokáig – mondta bevezető előadásában Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. Amint azt a napokban közzétett tanulmányukban megállapították, a jelenlegi parkolási rendszer ösztönzi az autóvásárlást és -használatot, és ennek az a fő oka, hogy a parkolóhelyek használói messze nem fizetik meg annak költségeit. Ennek következtében alig jut hely a közterületeken a közösségi életnek, a gyalogosoknak, a kerékpárosoknak, a növényzetnek, és ez jelentősen rontja a lakók életminőségét.

Erzsébetvárosban online felmérést végeztek a lakosság körében a parkolási támogatásokról. Amint azt Tóth Csaba, az önkormányzat Klímavédelmi és Fenntarthatósági Kabinetjének vezetője elmondta, a válaszolók többsége egyetért azzal, hogy a parkolóhelyek rovására több gyalogos és zöldfelületet alakítsanak ki. Azt is helyes gondolatnak tartja a többség, hogy szűnjön meg a parkolás támogatása, és az így keletkezett többletbevételt a lakosok egyenlő mértékben kapják meg (ez évente mintegy 25 ezer forint értékű támogatás lenne lakosonként). Ezt a támogatást tetszés szerint használhatnák fel a parkolási díj kifizetésére vagy környezetbarát közlekedésre. Jelenleg ugyanis az önkormányzat évi 87-110 ezer forint értékű támogatást biztosít a helyi autótulajdonosoknak azáltal, hogy mentesíti őket az éves parkolási engedély díjának megfizetése alól.

A parkolási rendszer hasonló, de fokozatos átalakítását tervezi V. Naszályi Márta, az I. kerület polgármestere, aki azt is megállapította, hogy a lakosság jelentős részének régi, korszerűtlen az autója, ezért esélyes, hogy közülük sokan élnének egy olyan pénzbeli támogatás lehetőségével, amit nem csak a parkolási díj kifizetésére lehetne használni.

Tarthatatlannak véli Győrffy Máté azt a helyzetet, hogy Terézvárosban a közterületek 80 százaléka jut az autóknak és csupán 20 százaléka minden egyébnek. A városfejlesztésért felelős alpolgármester szerint ennek fokozatosan 50-50 százalékra kell változnia. A környezetvédelemért és részvételiségért felelős alpolgármester, Temesvári Szilvia pedig hozzátette, hogy jelentős tájékoztató kampányt terveznek annak érdekében, hogy a lakosság megismerje a jelenlegi parkolási rendszer hátrányait, valamint azt, mennyivel jobb lehet az életminőségük a közterület-használat tervezett átalakításával. Ambiciózus terveik vannak, amelyeknek a végrehajtása során számítanak a civilek támogatására. Józsefváros városfejlesztésért felelős alpolgármestere, Rádai Dániel is kiemelte, hogy az emberek sokkal jobban érzik magukat egy olyan utcán, amelyet nem az autók foglalnak el, és az önkormányzat ennek megfelelően törekszik majd a közterületek átalakítására, erre több műszaki és finanszírozási eszközt is elképzelhetőnek tartanak, amelyek a lakosságot is segítik.

A távkonferencia anyagait itt érhetők el:

Hírfigyelő