A rossz levegő miatt beteg sok magyar gyermek – Orbán Viktornak írt levelet a Levegő Munkacsoport

Üdvözöli a Levegő Munkacsoport a kormány kinyilvánított álláspontját, hogy Magyarországon olyan politikát folytat, amelyben a gyermek az első. Ennek az elvnek az érvényesítéséhez azonban sürgető a légszennyezettség mielőbbi jelentős csökkentése. Erre hívta fel a figyelmet Orbán Viktor miniszterelnöknek írt levelében a Levegő Munkacsoport.

A szennyezett levegő különösen a gyermekek egészségét károsíthatja: születési rendellenességeket, gyermekhalálozást (például hirtelen böcsőhalált), idegrendszeri károsodást, gyermekkori elhízást, a légzőszervek rongálódását, asztmát, leukémiát és más betegségeket idézhet elő. A szennyezett levegőnek kitett gyermekek sokszor életük végéig szenvednek az emiatt szerzett betegségektől. Az is régóta ismert, hogy amennyiben bizonyos légszennyező anyagok a születés körüli időszakban kerülnek a gyermek szervezetébe, az a felnőttkorban alakíthat ki súlyos, gyógyíthatatlan betegségeket. Sőt a szennyezett levegő már a gyermekek fogantatását is megakadályozhatja: a témával foglalkozó szakemberek szerint ez az egyik oka annak, hogy félelmetes mértékben terjed a férfiak meddősége, különösen hazánkban (míg Nyugat-Európában a nemzésképtelen párok aránya 15 százalék, Magyarországon 19-20 százalék).

Az Európai Unióban Bulgária után nálunk halnak meg a legtöbben szennyezett levegő miatt. A Magyarországon élő gyermekek több mint 98 százaléka van rendszeresen kitéve az Egészségügyi Világszervezet által ajánlott határérték felett szennyezett levegőnek. A légszennyezettséggel összefüggő egyes gyermekkori megbetegedések száma pedig több mint másfélszeresére növekedett az elmúlt 12 évben.

A Levegő Munkacsoport konkrét javaslatokat is tett a fő légszennyező források, a lakossági fűtés, égetés, valamint a közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentésére. Egyebek mellett sürgeti a kiváló minőségű, megbízható tömegközlekedés megteremtését. Kéri, hogy a kormány biztosítsa a szükséges forrásokat a meglévő tömegközlekedési járművek, pályák, üzemi létesítmények működtetésére, felújítására, a 21. századi követelményeknek megfelelő korszerűsítésére. Az ehhez szükséges források biztosíthatók, ha a kormány csak ezt követően kezdi meg új közlekedési nagyberuházásokat, mielőbb bevezeti Budapesten a kilométer- és szennyezésarányos városi útdíjat, továbbá leállítja azokat a több százmilliárd forintba kerülő nagyberuházásokat (mint például a Liget Projekt és a kormányzati intézményeknek a Budai Várba költöztetése), amelyek kevésbé szolgálják a gyermekek érdekeit, mint a korszerű tömegközlekedés megteremtése.

Hírfigyelő