Fuvarozók az éghajlatvédelemért

Fuvarozók és fuvaroztatók fordulnak az Európai Bizottság elnökéhez, szorgalmazva az új nehéz tehergépkocsik üzemanyag-fogyasztásának jelentős korlátozását 2025-től.

Veszélyezteti az Európai Unió éghajlatvédelmi erőfeszítéseinek sikerét a közúti közlekedés, és különösen a teherszállítás széndioxid-kibocsátásának növekedése. Eszköz pedig volna a kibocsátás gyors csökkentésére. Erre figyelmezteti nyílt levelében Jean-Claude Junckert, az Európai Bizottság elnökét Európa sok vezető gyártója, fuvarozója és szállítási iparági érdekvédelmi szervezete, köztük a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőinek Klubja (NLVKLUB) is.

Jelentős részét adják a közlekedés széndioxid-kibocsátásának a kamionok, és a részesedésük a közúti áruszállítás teljesítményével csak tovább növekszik. A fuvarozók, fuvaroztatók költségei szempontjából sem mindegy, hogy mennyi egy kamion üzemanyag-fogyasztása. A világ más részein, például az Amerikai Egyesült Államokban, Kanadában, Japánban és Kínában ezt már régen felismerték, és jogszabályokban írták elő, hogy mennyi üzemanyagot fogyaszthat kilométerenként egy nehéz tehergépkocsi. Most végre elérkeztünk oda, hogy az Európai Unióban is megkezdődött — a személygépkocsikra és könnyű tehergépkocsikra vonatkozó előírásokhoz hasonlóan – az új nehéz tehergépkocsik fogyasztását korlátozó szabványok kialakítása.

 Mind a Párizsi Klímaegyezményben vállalt kötelezettségek, mind a fuvarozók érdekei azt diktálják, hogy a kialakuló szabályozás a lehető legnagyobb mértékben szorítsa le az új kamionok üzemanyag-fogyasztását. A nehéz tehergépkocsik már a közúti közlekedés széndioxid-kibocsátásának egy negyedét adják, és ha a növekedés a jelenlegi ütemben folytatódik, részesedésük 2030-ra várhatóan további 14 százalékkal fog emelkedni. Ezért ambiciózus célszámok megadására kéri nyílt levelében Jean-Claude Junckert, az Európai Bizottság elnökét többek között az Unilever, a Heineken, az IKEA, a Tchibo, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőinek Klubja (NLVKLUB). A levelet az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) és tagszervezetei – köztük a Levegő Munkacsoport – kezdeményezték.

A levél aláírói tudományos kutatásokra hivatkoznak, melyek szerint a kamionok fajlagos üzemanyag-fogyasztását költséghatékony módon 2030-ra akár 43 százalékkal is javítani lehet. Ezért olyan üzemanyaghatékonysági szabványok kötelezővé tételét szorgalmazzák, amelyek 2025-től a maiakhoz képest 24 százalékkal kevesebb üzemanyagot elégető kamionok piacra kerülését eredményezik. Ha ez teljesül, az kamiononként évente mintegy 7700 euró megtakarítást eredményezhet a fuvarozóknak.

Hírfigyelő