Feladták a leckét a környezetvédelmi minisztereknek

Holnap alakítják ki közös álláspontjukat Brüsszelben az uniós tagállamok környezetvédelmi miniszterei arról, hogyan térjünk át a személygépkocsik és a kisteherautók levegőszennyezését (közöttük a nitrogénoxidok kibocsátását) használat közben mérő tesztelési eljárásra. A jelenlegi mérési módszer szerint ugyanis az Euro 6-os gépkocsik túlnyomó része jóval nagyobb mértékben szennyezi a levegőt használat közben, mint amit a jogszabályok alapján szabad lenne. Két nappal a miniszteri ülés előtt az Európai Parlament Környezetvédelmi Bizottsága úgy döntött, hogy nincs helye halogatásnak és engedménynek: a 2007-ben elfogadott, 2014-2015-ben érvénybe lépett előírásoknak valós körülmények között is maradéktalanul feleljenek meg az új gépkocsik. Ezért azt javasolja az Európai Parlamentnek, hogy jövő év elején, amikor a képviselők plenáris ülésen szavaznak a kérdésről, utasítsák el, ha az Európai Bizottság és a miniszterek a határértékek gyengítésére tesznek javaslatot.

Valójában nem állítja teljesíthetetlen feltételek elé az autógyárakat, ha 2017-től már a valós körülmények között is megkövetelik az előírások teljesítését. A legnagyobb német autóklub, az ADAC nemrég 10 autógyár által gyártott 32 személygépkocsit vizsgált meg, és talált közöttük olyat, amely valós körülmények között is teljesíti az előírásokat. Tehát technikai akadálya nincs annak, hogy az autógyárak olyan autókat bocsássanak piacra már ma is, amik használat közben is megfelelnek Euro 6 normának.

A Levegő Munkacsoport levélben kérte az Európai Parlament Környezetvédelmi Bizottsága magyar tagjait és Fazekas Sándor földművelésügyi minisztert, hogy a legszigorúbb előterjesztést támogassák a kérdésben a Parlament teljes ülésén, illetve a környezetvédelmi miniszterek tanácskozásán.

Kapcsolódó anyagok:

Hírfigyelő