Feladták a leckét a környezetvédelmi minisztereknek
Holnap alakítják ki közös álláspontjukat Brüsszelben az uniós tagállamok környezetvédelmi miniszterei arról, hogyan térjünk át a személygépkocsik és a kisteherautók levegőszennyezését (közöttük a nitrogénoxidok kibocsátását) használat közben mérő tesztelési eljárásra. A jelenlegi mérési módszer szerint ugyanis az Euro 6-os gépkocsik túlnyomó része jóval nagyobb mértékben szennyezi a levegőt használat közben, mint amit a jogszabályok alapján szabad lenne. Két nappal a miniszteri ülés előtt az Európai Parlament Környezetvédelmi Bizottsága úgy döntött, hogy nincs helye halogatásnak és engedménynek: a 2007-ben elfogadott, 2014-2015-ben érvénybe lépett előírásoknak valós körülmények között is maradéktalanul feleljenek meg az új gépkocsik. Ezért azt javasolja az Európai Parlamentnek, hogy jövő év elején, amikor a képviselők plenáris ülésen szavaznak a kérdésről, utasítsák el, ha az Európai Bizottság és a miniszterek a határértékek gyengítésére tesznek javaslatot.
Valójában nem állítja teljesíthetetlen feltételek elé az autógyárakat, ha 2017-től már a valós körülmények között is megkövetelik az előírások teljesítését. A legnagyobb német autóklub, az ADAC nemrég 10 autógyár által gyártott 32 személygépkocsit vizsgált meg, és talált közöttük olyat, amely valós körülmények között is teljesíti az előírásokat. Tehát technikai akadálya nincs annak, hogy az autógyárak olyan autókat bocsássanak piacra már ma is, amik használat közben is megfelelnek Euro 6 normának.
A Levegő Munkacsoport levélben kérte az Európai Parlament Környezetvédelmi Bizottsága magyar tagjait és Fazekas Sándor földművelésügyi minisztert, hogy a legszigorúbb előterjesztést támogassák a kérdésben a Parlament teljes ülésén, illetve a környezetvédelmi miniszterek tanácskozásán.
Kapcsolódó anyagok:
-
A Levegő Munkacsoport levele Fazekas Sándor miniszternek: https://www.levego.hu/sites/default/files/fazekassandornak_nec_iranyelv_2015dec3.pdf
-
Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség 2015. decemberi tájékoztató anyaga: http://levego.hu/sites/default/files/rde_ms_briefing_final.pdf
-
Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség 2015. júliusi tájékoztató anyaga:http://www.transportenvironment.org/publications/realistic-real-world-driving-emissions-tests-last-chance-diesel-cars-0
-
Dízelmotorok levegőszennyezése: irány az Euro 5? https://www.levego.hu/kapcsolodo-anyagok/dizelmotorok-levegoszennyezese-irany-az-euro-5
-
European Parliament ENVI Committee – Public Hearing on Air Quality Policy: Potential for reducing emissions from road traffic and improving air quality, http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2014_2019/documents/envi/dv/nec2_land_/nec2_land_en.pdf
-
Draft motion for a resolution pursuant to Rule 106(2), (3) and (4)(c) of the Rules of Procedure on the draft Commission regulation (EU) …/… of XXX amending Regulation (EC) No 692/2008 as regards emissions from light passenger and commercial vehicles (Euro 6) ( D042120/03– 2015/0000(RSP)), http://www.emeeting.europarl.europa.eu/committees/agenda/201512/ENVI/ENVI%282015%291214_1P/sitt-1701653
-
NOx control technologies for Euro 6 diesel passenger cars. Published Thu, 2015.09.03 By Liuhanzi Yang, Vicente Franco, Alex Campestrini, John German, and Peter Mock, http://theicct.org/nox-control-technologies-euro-6-diesel-passenger-cars