Évi 39 milliárd euró közpénz a légitársaságoknak

Egy új tanulmány szerint az eladósodott európai országok évente 39 milliárd eurótól esnek el, mivel a légitársaságok nem fizetnek üzemanyagadót és általános forgalmi adót. Ez a bevételkiesés csaknem akkora, mint a Magyarország éves költségvetése.

A CE Delft környezetvédelmi tanácsadó cég által az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) [1] részére készített tanulmány [2] szerzői a jelentős bevételkiesés okát az elavult EU-s törvényekben látják [3], amelyek mentesítik a nemzetközi légiközlekedést az üzemanyagadók és az általános forgalmi adó megfizetése alól. Míg minden egyes európai fogyasztónak, kisvállalkozónak vagy közúti fuvarozónak átlagosan 48 eurócent adót kell fizetni egy liter üzemanyag után minden tankoláskor, a hatalmas európai és tengerentúli légitársaságoknak egyetlen fillért sem kell adózniuk az általuk használt üzemanyag után. Ez a bevételkiesés évente 32 milliárd eurót jelent. Emellett az európai kormányok évente 7,1 milliárd euró bevételtől esnek el a nemzetközi repülőjegyek áfamentessége miatt. [4]

A T&E légiközlekedés-politikával foglalkozó munkatársa, Aoife O’Leary szerint „a nemzetközi légitársaságok repülő adóparadicsomok, amelyeket érthetetlen okból mentesítettek azon adók alól, amelyeket pedig minden egyes európai állampolgárnak és vállalatnak meg kell fizetnie. Egyikőnk sem bújhat ki a fogyasztási cikkek áfájának kifizetése alól, és az üzemanyagadót is ki kell fizetnünk minden tankolás során. A légitársaságok azonban valamilyen rejtélyes okból törvényesen elkerülhetik az adózást, ami azért is visszás, mert a felmérésekből kiderül, hogy a légiutasok túlnyomó többségét a tehetősebb rétegek alkotják. A pénzügyi gondokkal küszködő európai kormányoknak meg kellene ragadni a lehetőséget és lehajolni ezért a „talált pénzért”, ami igencsak hiányzik a költségvetésükből.”

A légiközlekedés az éghajlatot fajlagosan leginkább romboló közlekedési mód, amely a globális felmelegedés 5 százalékáért felelős. A légiközlekedés üvegházhatású gázkibocsátása évente 4-5 százalékkal növekszik globálisan, miközben semmilyen jel nem utal jövőbeni csökkenésre. A légiközlekedés kedvezőtlen környezeti hatásai ellenére az európai kormányok elfogadhatónak tartják a növekedése támogatását. A már említett adómentességek mellett az EU-tagországok évente több mint 3 milliárd euróval támogatják új kifutópályák építését, és esetenként a repterek működéséhez is nyújtanak kedvezményeket. [5] Mindezzel mesterségesen növelik a keresletet a repülés iránt.

Aoife O’Leary szerint „a támogatások igazságtalan versenyelőnyt nyújtanak a légitársaságoknak más közlekedési módokkal szemben, miközben súlyosbítják az állami költségvetések hiányát, ami súlyos társadalmi következményekkel jár. Arra kérjük az Európai Unió tagállamait, hogy sürgősen hagyják abba a környezetszennyező légiközlekedés növekedésének pénzügyi támogatását.”

Megjegyzések:

[1] A T&E Európa legnagyobb civil szervezete, amely környezetvédelmi szempontból fenntartható közlekedésért dolgozik. A T&E-nek a Levegő Munkacsoport is tagja.

[2] Estimated revenues of VAT and fuel tax on aviation,  http://www.transportenvironment.org/publications/does-aviation-pay-its-way

[3] Az energiaadó-irányelv (2003/96/EK) nem engedélyezi a nemzetközi légi forgalomban használt üzemanyag megadóztatását, ellenben engedélyezi a belföldi légi forgalomban használt üzemanyagra kivetett adót, és lehetővé teszi, hogy a tagállamok kétoldalú megállapodásokat kössenek a közöttük zajló légi forgalomban használt üzemanyag megadóztatására. Nagyon kevés tagország vetett ki áfát a repülőjegyekre és egyetlen kétoldalú megállapodás sem létezik üzemanyagadóról. Az áfa-irányelv (2006/112/EK) mentesíti a nemzetközi légiközlekedést az áfa alól, de engedélyezi a tagállamoknak, hogy áfakötelessé tegyék a belföldi légi közlekedést. Nagyon kevés ország él ezzel a lehetőséggel; az ebből eredő bevétel Európában évente mindössze 1,1 milliárd euró – ezt az összeget levonták a CE Delft tanulmányban becsült áfa összegéből. Az európai jogról bővebben: http://ec.europa.eu/competition/consultations/2011_aviation_guidelines/t_and_e_annex_en.pdf

[4] Az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Németországban, Ausztriában és Írországban adót kell fizetni a repülőjegyek vásárlásakor. A CE Delft tanulmányban figyelembe vették ezeket az adókat és levonták a meg nem fizetett áfa becsült összegéből, mivel ezen adók egy részét éppen a légiközlekedés áfamentességére válaszolva vezették be.  

[5] http://www.transportenvironment.org/news/proposal-reducing-aid-aviation-leaves-distortions

Bővebb tájékoztatás a témában Aoife O’Leary-től kérhető.

Aoife O’Leary

E-mail: aoife.oleary@transportenvironment.org

Hírfigyelő